Piezo injector / verstuiver
De piëzo injector / verstuiver
Derde Common-rail generatie
Piëzo injectoren / verstuivers, derde common-rail generatie, maken gebruik van de verlenging van het pïezo-element, dat in lengte toeneemt als er spanning (electrische) op wordt gezet. Door toepassen van de juiste electrische aansturing wordt het openen en sluiten van de naald geregeld.
Brandstofsysteem
Het brandstofsysteem is grotendeels identiek aan dat van de tweede common-rail generatie. De maximale injectiedruk blijft 1600 bar. De grootste vernieuwing van de derde common-rail generatie is de Piëzo-lijnverstuiver. Het regelelement is geïntegreerd in de verstuiver. Voordeel hiervan is dat er geen wrijving tussen de regelplunjer en het ventiel is, evenals tussen het tussenstuk en het verstuiverhuis. De verstuivernaald reageert direct op de bekrachtiging van het Piëzo-element, de schakelsnelheid is hoger en daardoor volgen de injecties elkaar sneller op.
Voordelen Piëzo
Doordat er minder mechanische componenten zijn, kan de bewegende massa worden teruggebracht. Dit maakt de Piëzo injectoren / verstuivers (schakeltijden van minder dan 0,1 milliseconde) dubbel zo snel als de gene met een magneetventiel. Het resultaat is een regeling van de verbranding met de mogelijkheid om een groot aantal injecties per cyclus door te voeren. Bovendien wordt de hoeveelheid retourbrandstof verminderd (tot 50%), de hogedrukpomp behoeft minder hoeft te draaien en het systeem bereikt een hoger rendement.
Voordelen van een Piëzo injectoren / verstuiver zijn: een nog nauwkeuriger aansturing, hogere naald snelheid en een beter te controleren inspuittijd.
Er zijn Piëzo injectoren / verstuivers van Bosch, maar ook Piëzo injectoren / verstuivers van VDO.
Testen en reviseren van Piëzo injectoren / verstuivers
Bij Harry Banis BV kunt u terecht voor demontage en testen van Piëzo injectoren / verstuivers. Als uit de test blijkt dat de Piëzo injector / verstuiver defect is kunnen wij deze repareren/reviseren.